Warsztaty rękodzielnicze w duchu ekologii i zero waste to dla mnie zawsze magiczne wydarzenie. Uwielbiam się z Wami spotykać, dzielić wiedzą i pasją, patrzeć, jak uczycie się nowych umiejętności i tworzycie wyjątkowe, ręcznie robione cuda…
Jeśli to czytasz, to pewnie też chciałabyś prowadzić warsztaty. A może już je prowadzisz i szukasz sposobu, aby były jeszcze lepsze? Świetnie! Zapraszam do lektury 😊
Dla zainteresowanych od razu informuję, że ten wpis to tylko część serii! Wszak do prowadzenia warsztatów trzeba jeszcze się przygotować (oraz odpowiednio je wycenić), a później dbać o odpowiedni follow up… Ale o tym innym razem. Tu dowiesz się, jak prowadzić warsztaty będąc już na sali warsztatowej – perspektywa okiem doświadczonej Prowadzącej 😉
Prowadzenie warsztatów – jak zacząć?
Niby banalne, a jak łatwo zapomnieć…
- Powitaj uczestników jak swoich dobrych znajomych! Niech czują się zauważeni i ugoszczeni. Jeśli zajdzie potrzeba, wskaż im miejsce, by nie musieli chodzić w kółko i szukać.
- Przedstaw się. Nie każdy, kto przyszedł na Twoje warsztaty, wie, kim jesteś. Powiedz swoję imię i nazwisko, a dodatkowo – jeśli masz ochotę – dwa zdania o sobie w ramach wstępu (najlepiej odnosząc się do tematyki warsztatu).
- Bądź energiczna i zaangażowana. Oczywiście nie masz udawać kogoś, kim nie jesteś, ale postaraj się pokazać innym, jak bardzo się cieszysz, że właśnie rozpoczynacie warsztaty. Twój entuzjazm udzieli się innym. Jeśli masz tremę, daj sobie chwilę w innym pomieszczeniu (albo łazience) – weź kilka spokojnych, głębokich wdechów i uśmiechaj się do siebie.
- Przypomnij uczestnikom na jakich są warsztatach.
Dzień dobry 😊 bardzo się cieszę, że jesteście. Witam Was serdecznie na warsztatach z tworzenia naturalnego mydła (a może chciałabyś przyjść na moje warsztaty?), w czasie których zrobicie trzy mydła w kostce i wyjdziecie nie dosyć że z mydłem, to z uśmiechem na twarzy.
Po krótkim wstępie, możesz pokazać Uczestnikom przykładowy woreczek zero waste, kadzidło, mydło – cokolwiek, co będziecie tworzyli na warsztatach, ale już w gotowej formie. Niech wiedzą, co dokładnie będą robić. Gwarantuje efekt wow i zwiększoną mobilizację!
Prowadzenie warsztatów – przypomnij zasady
Bardzo (!) ważny punkt, który zasługuje na osobny akapit – regulamin, w tym zasady bezpieczeństwa!
Na pewno przed rozpoczęciem warsztatów poinformowałaś uczestników o warunkach uczestniczenia, ale nie zaszkodzi powtórzyć. Możesz skorzystać ze wzorów maili, które dla Ciebie przygotowałam. Przypomnij jakie zasady obowiązują, które etapy warsztatów wymagają szczególnej ostrożności (np. praca z ługiem przy tworzeniu mydeł), zapytaj, czy każdy ma przy sobie odpowiednie przybory i/lub strój do pracy (np. fartuch).
A dodatkowo…
KONTRAKT
Aby uszanować wszystkich uczestników, ustal ile czasu poczekacie na spóźnialskich (zawsze się ktoś trafi). Jeśli ustalicie 5 minut, a ktoś wejdzie w 6tej minucie.. Trudno, musi się sam sobą zająć. Musisz być asertywna, aby uszanować tych, którzy stawili się na czas.
Jeśli masz listę obecności (przydaje się przy warsztatach zamkniętych), sprawdź ją.
Ustal również formę zwracania się do siebie – oficjalnie lub “per ty” – tak aby każdy czuł się komfortowo. Możecie skorzystać z naklejanych karteczek z imionami, aby ułatwić integrację.
Prowadzenie warsztatów – przebieg według planu lub…?
Plan warsztatu, najlepiej z rozpiską godzinową, to świetna pomoc w trzymaniu się odpowiedniego tempa. Nie wahaj się również przygotować sobie ściągi merytoryczne, np. fragment o historii powstawania lalek motanek itp. Zerkaj śmiało!
Pamiętaj, aby odpowiednio wyważyć czas na teorię i czas na praktykę. Jeśli warsztaty są mocno techniczne, zrób porządny wstęp (np. przy mydle). Jeśli warsztaty są bardziej kreatywne, wstęp skróć i dopowiadaj w trakcie, dając Uczestnikom czas na artystyczne flow!
A co, jeśli Uczestnicy mają problemy na jakimś etapie i wszystko się przesuwa? To normalne! Bądź elastyczna 🙂
Jeśli zauważysz, że Uczestnicy chcieliby poświęcić więcej czasu na jakieś zagadnienie, w miarę możliwości staraj się temu sprostać. Nie trzymaj się kurczowo planu. Daj Uczestnikom przestrzeń na dyskusję czy pogłębienie tematu. Pamiętaj, że Twoim celem nie jest odhaczenie wszystkich punktów scenariusza, ale nauczenie czegoś grupy.
I praktyczna wskazówka – nie zalewaj wiedzą. Wiem, że jesteś pasjonatką i pewnie masz w głowie wiedzy na godziny wykładów, ale dla początkujących minimalna ilość informacji będzie łatwiejsza do przyswojenia i zapamiętania. Używaj prostego języka i upewniaj się, że każdy Uczestnik zrozumiał, co ma robić. Jeżeli ktoś będzie chciał wiedzieć więcej, przyjdzie do Ciebie na warsztaty dla zaawansowanych, albo skorzysta z konsultacji.
PS: W kursie “Warsztat dobry z natury” również możesz wybrać opcję z konsultacjami.
Prowadzenie warsztatów – zakończ z przytupem!
Byłam kilka razy na warsztatach jako Uczestniczka, kiedy zrobiliśmy sobie już coś (powiedzmy, że to było kadzidło) i następował taki niezręczny moment: ale co teraz mamy robić? Ja już skończyłam, inne dziewczyny nie i co teraz?
Powoli Uczestniczki się rozchodziły, nie wiedziały komu mówić “do widzenia”, bo Prowadząca była cały czas zajęta tymi uczestnikami, którzy jeszcze nie skończyli.
Rozwiązanie? Monitoruj postępy przez cały czas, tak żeby uczestnicy byli mniej więcej na tym samym poziomie zaawansowania w tworzeniu. Na koniec doprowadź do oficjalnego zakończenia i serdecznie podziękuj wszystkim za obecność. Daj sobie czas na pożegnanie z tymi, którzy będą chcieli do Ciebie podejść i pożegnać się osobiście. Oczywiście bez przeginania, asertywność musi być!
A dla efektu wow na koniec – daj więcej, niż się spodziewają!
Zaproponuj zrobienie tabliczek zapachowych jako dodatek do warsztatu z robienia świec, albo na koniec sprezentuj każdemu Uczestnikowi kostkę swojego najlepszego mydła. Będziesz miała zachwyconego Uczestnika, który Twoje warsztaty będzie pamiętał bardzo, bardzo długo i będzie Cię polecał.
Oczywiście dawanie prezentów nie zastąpi dobrego przygotowania, prowadzenia, jasnych informacji wstępnych i wiedzy merytorycznej. Traktuj to jako dodatek ekstra do swojego dopracowanego warsztatu.
Mam nadzieję, że ten wpis pozwoli Ci na przeprowadzenie niesamowitych warsztatów!
Na koniec dorzucę jeszcze dwa tipy…
Rób zdjęcia! Oczywiście uzyskując wcześniej zgodę Uczestników. Zdjęcia przydadzą się do postów na social media oraz do promocji. Jeśli nie masz aparatu, nie przejmuj się – ten w smartfonie wystarczy. W przyszłości wynajmij fotografa, który przy okazji może zrobić zdjęcia produktowe. Nie bój się też zdjęć z uczestnikami, selfie – dzięki temu Uczestnicy będą Cię promować na swoich kanałach, dając Ci dodatkowy rozgłos.
Zaraz po zakończeniu warsztatów daj uczestnikom ankietę. Rodzaje ankiet, ich formę i narzędzia tłumaczę w kursie “Warsztat dobry z natury”. Zachęć do wyrażenia opinii, pisania komentarzy, sugerowania, co mogłoby być lepsze na następnej edycji. Wysłuchaj i wyciągaj wnioski. Koniec warsztatów to nie koniec kontaktu z Uczestnikami, czyli Twoimi klientami. Spraw, by do Ciebie powracali lub polecali Cię na przyszłość… Ale to jest temat na kolejny wpis, na którego możesz poczekać, lub już dzisiaj skorzystać z kursu.